zondag 23 oktober 2016

Vervolg Tenerife en eerste dagen op La Gomera

Heerlijk gezwommen in Bahia de Abona, deze baai ligt 20 mijl van Santa Cruz (Tenerife) vandaan
en is op de weg naar onze volgende bestemming: La Gomera, één van de 7 Canarische eilanden.

Dat heerlijke zwemmen duurde voor mij niet zo heel lang. Moest ineens denken aan een stukje in de pilot over El Hierro (één van de 7 Canarische eilanden). Bij El Hierro komen weleens hamerhaaien voor, deze zijn niet gevaarlijk voor de mens, zeggen ze. Als ze te dicht bijkomen moet je ze ‘gewoon’ een stomp op de neus geven! Niet gevaarlijk voor de mens? Er zal er maar één zijn die denkt; oh laat ik eens een lekkere vette hap proberen.

Helaas verliep de nacht iets minder plezierig (dit is nog zacht uitgedrukt) door de enorme deining, we lagen echt van de ene naar de andere kant te rollen in bed. Het anker lag gelukkig wel goed vast, dit was al gecheckt door iemand van een andere boot. Diegene was bij alle boten die voor anker lagen langsgegaan om onderwater te kijken of de ankers zich goed hadden ingegraven.
De volgende dag verder naar het 22 mijl verderop gelegen Los Cristianos, daar bleek de jachthaven geen plek te hebben voor bezoekende boten en gezien de deining die daar de baai in liep ook niet geschikt om te ankeren. Twee nachten liggen rollen in je bed is wat teveel van het goede.
De boot omgekeerd en 6 mijl teruggevaren naar Las Galletas, waar gelukkig nog een plek in de haven was. Best een gezellig uitziende haven met live muziek in het havenrestaurant. De rest van wat wij ervan gezien hebben gaf ons een beetje de indruk van vergane glorie.
De twee nachten dat wij hier gelegen hebben geen last van deining, dus zou je denken; lekker rustig slapen. Nou vergeet het maar, er zijn nl boten waar mensen niet schijnen te weten dat je ook wat rekening dient te houden met anderen. Dus niet met z’n achten tot diep in de nacht, lallend, schreeuwend en lachend doorbrengen in de kuip. Ook nadat zij er op gewezen waren gingen ze gewoon door. De nationaliteit van de opvarenden zullen we maar niet vermelden, er zijn er nl ook die wel rekening met anderen houden.

Op Tenerife hebben we nog een hengel gekocht, dus ja gebruiken maar. Alhoewel we er nog niet uit zijn wie uiteindelijk gaat zorgen dat de vis in de pan terecht komt. Voorlopig hoeven we daar nog niet over na te denken, 2 dagen vissen en nog niets gevangen. Ligt het aan de houding van de visser of zijn de vissen te slim geworden?

Gaan op 20 oktober om 10.30 uur op weg voor een tocht van 30 mijl naar San Sebastián de La Gomera. Er is niet veel wind bij vertrek, later zal deze behoorlijk aantrekken. Onderweg hebben we taart; Henk is jarig. Vanmorgen hebben we hem al uit volle borst toegezongen.

Na ongeveer 15 mijl trekt de wind inderdaad behoorlijk aan tot 4 en later zelfs 5. Weliswaar zeilen we scherp aan de wind maar we zeilen, de mijlen vliegen voorbij. Voor Greet en Fred wel even wennen zo schuin liggen. Om het voor iedereen iets comfortabeler te maken rollen we de genua iets in. Maakt voor de snelheid niet veel uit, liggen nu wel wat rechter op.
Onderweg komen we veel grote dolfijnen tegen (tot op heden weten we nog niet welk soort dit is geweest), walvissen laten zich echter niet zien. Deze zouden er, volgens zeggen, wel volop voorkomen.
Daar is La Gomera
Vanmorgen mocht Henk al cadeautjes uitpakken, daar zaten cadeautjes bij die Fred en Greet hadden meegekregen van familie en vrienden. Van Fred en Greet kreeg hij een uitnodiging voor een etentje. Op advies van de dames in het havenkantoor, die Henk ook nog toezingen, gaan we eten bij La Forastera. Dat was een goed advies, eten daar super lekker, genieten oa van carpaccio , cod vis (kabeljauw), pulpo (inktvis), goat cheese (geitenkaas).

Dan lig je op La Gomera, komt er een bekende langs uit Andijk! De plaats in West Friesland waar wij jaren gelegen hebben met de boot. Worden door Theo uitgenodigd om de volgende dag een borrel te komen drinken. Onder het genot van een hapje en een drankje kletsen we gezellig bij over onze avonturen en over die van Mieke en Theo.

Met een auto gaan wij van de week nog het eiland verkennen en er gaat ook nog gesnorkeld worden op de door Theo aangegeven plek waar veel verschillende soorten vis zit.
Daarover later meer.

La Gomera

Oude vuurtoren

Woody Wood Pecker

1. Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Erg leuk. En fijn dat, op wat kleinigheden na, alles goed gaat. Mooie avonturen, genoeg te zien, leuken contacten. Heerlijk! Blijf vooral heel erg genieten :)
    De foto´s van de walvissen (of film) zie ik graag hoor ;). Veilige vaart en veel plezier. Liefs, Emily

2. Henk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Het was weer leuk jullie verhalen te lezen :-))