zondag 23 oktober 2016

Eerste belevenissen van Fred en Greet

We zijn donderdag 13 oktober vertrokken vanaf Schiphol naar Tenerife op weg naar ons avontuur; opstappen op het zeiljacht "Bluenose" van Henk en Joke. Bij het inchecken kwamen we Joop Meester, een oud collega van Fred, samen met Michel en Yvonne Meijer van restaurant Meijer's 2.0 in Medemblik tegen, zij gingen met hun kinderen een weekje naar Tenerife.
Na een rustige vlucht werden we op de luchthaven van Tenerife hartelijk verwelkomd door Henk en Joke waarna de tassen in de huurauto werden geladen. In de jachthaven van de stad Santa Cruz lag de Bluenose op ons te wachten. Onder het genoegen van een drankje werd er bijgekletst en gingen we rond  half twaalf naar bed.
Vrijdagochtend begon voor ons met een paar regendruppels maar daarna klaarde het weer op, de temperatuur is heerlijk. We hebben een ritje in de omgeving gemaakt en zijn ook nog even in Puerto Cruz aan de noordzijde van het eiland geweest waar we op een terrasje hebben gelunched. Op de terugweg de auto volgeladen met boodschappen en daarna werden we door Henk en Joke op een lekker etentje getrakteerd.
Zaterdag werd de auto ingeleverd en hebben we een flink stuk gewandeld waarbij de grote overdekte vers-markt werd bezocht. We hebben ook een zeehengel met molen en kunstaas gekocht, wie weet kunnen we tijdens onze overtocht nog een lekker visje vangen.
Zondag nog wat gewandeld en de boot klaargemaakt voor vertrek. 's Avonds nog lekker op een terras gegeten en op tijd ons bedje in gegaan.
Maandagochtend rond half elf vertrokken voor een tocht van ongeveer 20 mijl naar een ankerbaai aan de zuidzijde van Tenerife. Het ankeren ging prima, waarna we een heerlijke duik in de oceaan hebben genomen. We gingen vroeg naar bed, rozig van de zon, het kleine beetje wind en het lekkere weer. Er stond wel een flinke deining en we werden flink heen en weer gerold in onze kooi. Dinsdag het anker gelicht,  Henk en Joke waren wel wat bezorgd of we wel hadden geslapen. Dat viel gelukkig erg mee, we zijn wel een paar keer wakker geweest maar vielen gelukkig ook meteen weer in slaap. We voeren naar de haven van Los Cristianos maar daar bleek geen plek te zijn voor onze boot. We zijn 6 mijl teruggevaren naar de haven van La Galleta en hebben daar overnacht.
Woensdag bleven we in La Galetta en hebben daar wat gewandeld en lekker een terrasje gepakt.
Donderdag 20 oktober begon met een welgemeend"lang zal hij leven" voor Henk, hij vierde zijn 62e verjaardag. Joke had versiering in de kajuit aangebracht en Henk mocht de van diverse familieleden en vrienden aan ons meegegeven cadeaus uitpakken. Henk was er erg blij mee. Na koffie met gebak zijn we begonnen aan de oversteek naar het eiland La Gomera, een tocht van ruim 30 mijl. Onderweg hoopten we een of meer walvissen te kunnen zien, dat is helaas niet gelukt.. We  kregen wel een aantal keren bezoek van hele grote donkerkleurige dolfijnen. Fred zag er vlak bij de haven van La Gomera nog een vliegen, een vliegende vis dan! De haven van La Gomera is prachtig met een geweldig uitzicht op enorme rotspartijen. Het sanitair is modern en keurig schoon en de dames achter de balie van het havenkantoor zijn uitermate vriendelijk.
'sAvonds hebben we heerlijk gegeten op het terras van restaurant La Forestiera in het centrum van het havenplaatsje San Sebastián. Wij zijn van plan om een paar nachten in deze haven te blijven en het eiland per auto en wandelend te gaan verkennen. Hierna beslissen we of we nog naar  "el Hierro" zullen oversteken of dat we rechtstreeks hiervandaan naar de Cabo Verde zullen afreizen.
Het vissen met de zeehengel en het kunstaas was overigens nog geen succes, geen enkele keer beet gehad!