zondag 16 oktober 2016

Aveiro, Nazaré, Peniche

We zijn weer in de lucht. Onze laptop was helaas gecrasht waardoor het even stil was op onze blog.
Sinds de komst van Fred en Greet op 13 oktober op Tenerife hebben wij een nieuwe laptop in gebruik, met dank aan Vincent die deze voor ons heeft aangeschaft en gebruiksklaar heeft gemaakt.
Helaas kunnen wij nog geen foto's plaatsen t/m Madeira, die staan nog op de oude laptop. Deze zullen wij later nog toevoegen.
Veel leesplezier!

Happy hour in Peniche. Eindelijk weer een 'zeildag' gehad. Niet zo'n dag met veel motoruren, maar gewoon zeilen met een windje 4 tot 5 uit de goede hoek, wel met een behoorlijke deining.
Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken vanuit Nazare, met goed zicht. Dat was de dagen hiervoor wel anders.

In Leixoes hebben we een paar dagen in dikke mist gelegen. Al eerder hadden we een poging gedaan om te vertrekken naar Aveiro maar éénmaal buiten bleek het zicht zo slecht dat we daar gaan zin in hadden en zijn omgekeerd om weer voor anker te gaan.

Voor Nazare zijn we nog in Aveiro geweest wat ons bij de aanloop deed denken aan een aanloop bij één van de NL Waddeneilanden.
Onze laatste ankernacht in Leixoes, voor het vertrek naar Aveiro, was een bijzondere. Helemaal onbekommerd ankeren zal er even niet meer inzitten.
Wij lagen al te slapen toen er in één keer een klap was. Snel naar buiten en dan kijk je toch vreemd op dat er een boot tegen je aan ligt of wij tegen een ander schip. Was ons anker gaan krabben? Geen ankeralarm gehoord? Niet wij, maar een andere boot was van anker geraakt. Hoe het kon gebeuren dat ze tegen ons aan lagen, wij lagen niet in hun buurt, is nog steeds een raadsel.
Wellicht hadden de dame en heer iets te diep in het glaasje gekeken, ze bleken niet eens in de gaten te hebben dat ze tegen ons opgevaren waren. Vervolgens zijn ze nog een dik uur bezig geweest om opnieuw te ankeren.
De volgende ochtend kwamen ze nog wel even langsvaren om te vragen of wij schade hadden, wat gelukkig niet het geval was, waarop ze wegvoeren zonder nog een woord te zeggen of dat wij de kans kregen om te vragen wat er nou was gebeurd!
Direct daarna zijn wij vertrokken naar Aveiro, het zou een super saaie dag worden. De mist was wel minder als de dagen ervoor alleen de wind heeft zich de hele dag niet laten voelen. 7 uur heeft deze dag geduurd waarvan 6 uur en 55 minuten saai, de andere 5 minuten hebben we genoten van een hele grote groep dolfijnen.
Met een slakkengangetje hebben we het laatste stuk op de rivier bij Aveiro afgelegd, 4 knopen stroom tegen en dan duurt de laatste 3 mijl nog héél lang. Dan uiteindelijk lig je wel op een leuke ankerplek, je moet er soms iets voor over hebben.
Wat wel leuk was op het laatste stuk waren de vele motorbootjes (tussen de 40 en 50) die rondom ons heen voeren en aan het vissen waren.

De volgende dag vertrekken we voor dag en dauw voor een tocht van bijna 70 mijl naar Nazaré. Iets meer wind maar niet genoeg om alleen op zeil te kunnen varen, dus de motor gaat erbij aan.
Wij willen in een paar dagen door naar Cascais, vandaar dat wij geen extra dagen blijven liggen in Aveiro, Nazaré of Peniche. Deze plaatsen zijn voor ons ook niet de moeite waard om te bezoeken, we nemen straks wel de tijd om Cascais en vandaar uit Lissabon te gaan bekijken.

Nu eerst aan de pannenkoeken, dan morgen naar Cascais. De weersverwachting is NNW 3 tot 4, als deze voorspelling uitkomt hoor je ons niet klagen.