dinsdag 31 juli 2018

Amerika - deel 5

We gaan op een heel behoorlijke tijd, 09.00 uur, anker op voor de 30 mijl naar Baltimore. Even voor ons vertrekt er nog een groep van 12 boten waar één van hen voor een kleine oponthoud zorgt. Ja een beetje buiten de geul en je zit vast. Het duurt niet lang voordat ze de boot los hebben en hun weg kunnen vervolgen en ook wij de geul door kunnen naar buiten.
Buiten de geul grootzeil hijsen en genua uit en dan houden we voor ons zelf een kleine wedstrijd om te kijken wie er het eerst de slag kan maken om onder de brug door te gaan.
Ten opzichte van de andere boten kunnen wij het hoogst aan de wind varen wat ons heel veel voordeel geeft en wij uiteindelijk als eerste onder de brug doorgaan.
K’dans heeft wat moeite om hoogte te winnen waardoor zij als één van de laatste de slag onder de brug door maken.
We maken nog een paar slagen en dan is het helaas over met de wind, zo jammer!!!
K’dans is weer bij ons in de buurt, starten nu ook de motor om de laatste 10 mijl af te leggen. Het begint om ons heen steeds donkerder te worden, nee hé niet weer regen en onweer, gister is er al zoveel gevallen. Regenjas alvast maar aan en ja hoor niet veel later komt de regen naar beneden kletteren.
Zo zien we nog iets van Baltimore in de verte en zo geen hand meer voor ogen. Inmiddels weten we dat zo’n regenbui 1 tot 2 uur duurt en het daarna weer prima is.
Baltimore in de verte
Ook vandaag is dat het geval, wat altijd prettig is als je op een nieuwe plek aankomt. Van de Bojangles hebben we een ankerplek doorgekregen en daar is nog genoeg plek voor ons en de K’dans om te gaan liggen.

We zijn in Baltimore, de grootste stad in de staat Maryland, is gelegen aan de rivier de Patapsco en aan de Chesapeake Bay en is tevens één van de belangrijkste havensteden van de Verenigde Staten.

Een stad met veel oude gebouwen, oude winkels, kasseien waarop het verschrikkelijk fietsen is, maar waar je ook veel nieuwe woonwijken/winkelcentra tegenkomt.
Een stad waar veel te beleven valt op en rond het water. Je kunt je met een watertaxi naar de verschillende bezienswaardigheden laten brengen, wij bekijken het eea door het gebruik van de benenwagen.

kunst in de stad
Vanuit hier willen wij met de trein naar Washigton en zullen onze vouwfietsen meenemen. Eén dag is wat kort en om nou twee dagen héén en weer met de trein is ook zowat. We boeken in de stad alvast een 4-persoonskamer. Waarschuwen Gerard en Karina om vooral de oordoppen alvast klaar te leggen zodat ze deze niet kunnen vergeten.

De voorspellingen qua weer in Washington laten nogal te wensen over als wij ’s morgens, nadat Gerard onze fietsen en Henk al naar de kant heeft gebracht daarna waren Karina en ik aan de beurt om vervolgens zichzelf plus 2 fietsen al roeiend naar de kant te brengen, op de fiets springen naar de trein.
We zijn nog niet goed of wel op weg of Gerard moet nog even een tie wrap verwijderen waarmee zijn ketting vast zit. Geen schaar of mes mee dan maar grof geweld en ja er komt iets meer los wat tot gevolg heeft dat zijn ketting er meerdere malen afloopt. Handige Gerard legt de ketting er iedere keer in no time weer om en kan dan weer, weliswaar met zwarte handen, verder. Dan moet het zadel van de ene fiets omhoog niet veel later nog een ander zadel. Maar goed dan zijn we toch eindelijk onder aanvoering van Gerard onderweg. Fietsen en tegelijkertijd op de telefoon kijken voor de juiste route is toch een dingetje en dan fietsen we ook nog regelmatig over kasseien, gewoon niet te doen. Dus stoppen, kijken, door fietsen, stoppen, kijken door fietsen, verkeerd rijden, stoppen, kijken, door fietsen en weer verkeerd rijden.
Maar we zijn er, snel kaartje kopen en dan rennend met de fiets aan de hand naar de trein. Fietsen zijn net ingeklapt en in de trein (wij gelukkig ook alle 4) en de trein vertrekt.
Hebben een uurtje de tijd om uit te wasemen.
Niet vaak zijn weersvoorspellingen correct maar nu wel! In Washington is het nat, getver nog geen 5 minuten op de fiets of we zijn al doorweekt, nu eerst maar koffie voordat we het hotel opzoeken.
Ondanks het stinkweer gaan we er gezellige dagen van maken. Onze tassen gedropt in het hotel, route uitgestippeld van wat we willen gaan zien, dus weer op de fiets en op weg.

Zo crossen we van noord naar zuid en van oost naar west door Washington.
We zien in twee dagen veel, o.a.:Het Witte HuisCapitoolMartin Luther King Jr National MemorialBegraafplaats ArlingtonWashington MonumentLincoln MemorialFranklin D. Roosevelt MemorialJefferson MemorialTweede Wereldoorlog MemorialKoreaanse Oorlogsveteranen Memorial

Het Witte Huis:

graf onbekende soldaat
Washington Monument:

Tweede Wereldoorlog monument:

Onze eerste dag zit er bijna op, we zijn nat maar hebben het vooral koud. Stappen nog even binnen bij een H&M om een lekkere warme sweater te kopen, zo dat warmt lekker op!
Gaan nog lekker ergens een drankje doen en een hapje eten voordat we naar bed gaan in onze 4- persoonssuite.
De weermannen zitten er voor onze 2de dag helemaal naast, niets regen, het blijft de hele dag droog.
Deze dag staat vooral in het teken van een bezoek aan begraafplaats Arlington. Deze begraafplaats is zo indrukwekkend. Waar je ook maar kijkt zie je rijen graven met witte grafstenen, dan is daar de eeuwig brandende vlam bij het graf van de vermoorde John F. Kennedy met naast hem zijn vrouw Jackie Kennedy-Onassis, de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat en de vele andere graven op deze immens grote begraafplaats waar vooral oorlogsslachtoffers (helden) begraven zijn.
Alles op deze begraafplaats heeft bij ons een ongekende indruk achtergelaten.
Bijna alle monumenten/belangrijke gebouwen staan achter elkaar in een groot park, je fiets zo van de ene naar de andere. Alleen Arlington lag iets buiten de route, maar toch ook weer dichtbij de stad.

Washington vonden wij een geweldige stad met al zijn monumenten, belangrijke gebouwen, musea (alle Nationale musea zijn gratis te bezoeken) en dan al die mensen die daar op de been zijn, weer of geen weer.
Nog 2 dagen Baltimore en dan is het weer tijd om verder te gaan. In één van deze dagen krijgen we
’s avonds nog even 45 knopen wind voor de kiezen, gelukkig blijft het anker goed houden wat niet van alle boten gezegd kan worden. Niemand aan boord van dat schip maar gelukkig drijft het naar de steiger van de jachthaven en daar staat men met man en macht met stootwillen klaar om de eerste klap van de boot op de steiger op te vangen. Blij dat wij niet de pineut zijn.