Na ruim 2 weken Dartmouth is het ook nu weer tijd om te gaan
vertrekken, we willen voordat we naar Yarmouth gaan nog een paar dagen naar
Halifax.
Halifax is de hoofdstad en tevens de grootste stad van de Canadese provincie Nova Scotia en heeft ruim 450.000 inwoners. Halifax, het culturele en economische hart van de Atlantische Canadese provincies en de op één na grootste Canadese kuststad (na Vancouver in Brits-Columbia), ligt aan één van de grootste natuurlijke havens ter wereld.
Halifax is de hoofdstad en tevens de grootste stad van de Canadese provincie Nova Scotia en heeft ruim 450.000 inwoners. Halifax, het culturele en economische hart van de Atlantische Canadese provincies en de op één na grootste Canadese kuststad (na Vancouver in Brits-Columbia), ligt aan één van de grootste natuurlijke havens ter wereld.
We gaan, net als de vorige keer, ankeren op een zijrivier,
de zogeheten North West Arm. Zijn hier samen met de K’dans niet de enige
NL-ders, we ontmoeten hier SY Linde.
Vorige keer hebben we al veel van Halifax gezien, onze tijd
nu gebruiken we om de was weg te brengen en de voorraden aan te vullen. De
boodschappen moeten we zelf aan boord sjouwen, de was komt men aan het einde
van de middag brengen, zo luxe!!
In het vorige verhaal over Halifax de foto’s vergeten,
hierbij alsnog een impressie van de oa stad, het park, huizen aan de North West
arm, jeugd honkbal:
Woensdagavond is voor veel zeilverenigingen een avond voor
wedstrijden. Bij Andijk hebben ze ‘woensdagavond wedstrijden’, maar in
Lunenburg, Dartmouth en Halifax staat deze avond ook in het teken van
wedstrijdzeilen.
Wij liggen op het randje van het wedstrijdveld, maar last hebben de 8
deelnemende boten niet van ons. Het is
wel leuk om te zien hoe iedereen op zijn manier de beste koers bepaalt om als
eerste de boei te kunnen ronden (maar de beste stuurlui zitten gewoon lui in de
kuip hahaha!!).
Ook leuk om te vertellen dat er een boot langs kwam, deze voer in de Bluenose-klasse (een kleine open zeilboot), de bemanning daarvan bleken wij eerder ontmoet te hebben in Spanje, bij Baiona. Daar kwam hij met zijn gezin in een dinghy langs om een Canadees dubbeltje af te geven met de afbeelding van de originele Bluenose. Zij waren met het gezin (pa, ma, 4 kinderen en een nanny!) onderweg voor een rondje Atlantic.
Hij herkende de boot en kwam even hoi zeggen, dit was wel een heel toevallig weerzien.
Tegenwoordig woont hij hier met zijn gezin aan de North West Arm.
Ook leuk om te vertellen dat er een boot langs kwam, deze voer in de Bluenose-klasse (een kleine open zeilboot), de bemanning daarvan bleken wij eerder ontmoet te hebben in Spanje, bij Baiona. Daar kwam hij met zijn gezin in een dinghy langs om een Canadees dubbeltje af te geven met de afbeelding van de originele Bluenose. Zij waren met het gezin (pa, ma, 4 kinderen en een nanny!) onderweg voor een rondje Atlantic.
Hij herkende de boot en kwam even hoi zeggen, dit was wel een heel toevallig weerzien.
Tegenwoordig woont hij hier met zijn gezin aan de North West Arm.
We hebben 140 mijl voor de boeg als we het anker lichten,
nog gedag zwaaien naar Sebastiaan, om vervolgens de baai uit de varen op weg
naar Yarmouth.
Met 1 rif in het grootzeil en af en toe een stukje genua weggedraaid komen we de dag en nacht prima door.
Gedurende de volgende dag blijkt dat we het niet redden om voor donker in Yarmouth aan te komen, we besluiten te gaan ankeren bij Pubnico. Ziet er bij binnenvaren niet erg inspirerend uit, aangezien we toch niet van boord gaan, morgen immers weer verder, maakt het niet zoveel uit.
Anker ligt bij de eerste keer meteen goed vast en dan is het hobbelen geblazen, we liggen dwars op de wind, veroorzaakt door stroom tegen wind. De stroming hier is sterker dan de wind en zodoende komen we niet met de kop in de wind te liggen. Een paar uurtjes later gaat de stroom de andere kant op en hebben we toch een rustige hobbelloze nacht.
Met een anker weet je het maar nooit, dus zoals altijd zetten we wel het anker alarm aan, mochten we gaan krabben dan worden we gewaarschuwd.
Met 1 rif in het grootzeil en af en toe een stukje genua weggedraaid komen we de dag en nacht prima door.
Gedurende de volgende dag blijkt dat we het niet redden om voor donker in Yarmouth aan te komen, we besluiten te gaan ankeren bij Pubnico. Ziet er bij binnenvaren niet erg inspirerend uit, aangezien we toch niet van boord gaan, morgen immers weer verder, maakt het niet zoveel uit.
Anker ligt bij de eerste keer meteen goed vast en dan is het hobbelen geblazen, we liggen dwars op de wind, veroorzaakt door stroom tegen wind. De stroming hier is sterker dan de wind en zodoende komen we niet met de kop in de wind te liggen. Een paar uurtjes later gaat de stroom de andere kant op en hebben we toch een rustige hobbelloze nacht.
Met een anker weet je het maar nooit, dus zoals altijd zetten we wel het anker alarm aan, mochten we gaan krabben dan worden we gewaarschuwd.
Altijd lekker om met de stroom rekening te houden, alleen
als de stroom ’s morgens om 06.00 uur gunstig is om te vertrekken, dan is dat
wel hééééééél vroeg. Maar goed: morgenstond heeft goud in de mond (weet niet
wie dit bedacht heeft!!).
We hebben wel een heerlijk windje, met NNE 4 en 30 graden aan de wind is het lekker opschieten. Dat moet ook wel want de stroom begint zo rond 11.00 uur weer tegen te lopen. Gelukkig hoeven we maar 25 mijl en lukt het ons ‘bijna’ voordat de stroom weer tegen gaat lopen het anker te droppen bij Yarmouth (niet veel later gevolgd door de K’dans) en waar we de Zahree ook voor anker zien liggen. Gezellig weerzien!
We hebben wel een heerlijk windje, met NNE 4 en 30 graden aan de wind is het lekker opschieten. Dat moet ook wel want de stroom begint zo rond 11.00 uur weer tegen te lopen. Gelukkig hoeven we maar 25 mijl en lukt het ons ‘bijna’ voordat de stroom weer tegen gaat lopen het anker te droppen bij Yarmouth (niet veel later gevolgd door de K’dans) en waar we de Zahree ook voor anker zien liggen. Gezellig weerzien!
Canada zeggen wij gedag vanuit Yarmouth, hier vandaan zeilen
wij in een paar dagen terug naar Amerika, om vervolgens te gaan inklaren in New
Bedford in de staat Massachusetts.
Voordat we vertrekken hebben we nog een paar gezellige dagen
samen met Zahree en K’dans.
K’dans gaat ook terug naar de States, Zahree gaat verder Canada verkennen, zij zullen overwinteren in Halifax (brrrrrr zo koud!!!!!).
K’dans gaat ook terug naar de States, Zahree gaat verder Canada verkennen, zij zullen overwinteren in Halifax (brrrrrr zo koud!!!!!).
De luie lijven moeten nodig aan het werk gezet worden, we
gaan wandelen. Besluiten met z’n 6-en de wandeling naar de vuurtoren te maken,
15 kilometer verderop. Het is warm en dan blijkt 15 kilometer toch best ver.
Terug doen we het slimmer, we bellen een taxi!!
Veel te snel gaan die paar dagen voorbij, voordat we het
weten halen we het anker op en zeilen we
’s morgens om 07.30 uur de baai uit, uitgezwaaid door K’dans (zij wachten op meer wind), Zahree ligt nog op één oor. Later hebben we nog wel even marifoon contact met hen.
Afscheid hadden we gister al van elkaar genomen tijdens een heel gezellig etentje en daarbij ook nog lekker gegeten.
’s morgens om 07.30 uur de baai uit, uitgezwaaid door K’dans (zij wachten op meer wind), Zahree ligt nog op één oor. Later hebben we nog wel even marifoon contact met hen.
Afscheid hadden we gister al van elkaar genomen tijdens een heel gezellig etentje en daarbij ook nog lekker gegeten.
Er is niet veel wind maar voor ons genoeg om toch nog lekker
te kunnen zeilen. Overdag gaat het best prima, niet heel veel snelheid, maar we
zeilen. Tegen de avond kakt de wind eruit en moet de motor erbij. Motorzeilend
gaan we de nacht in en gedurende de nacht gaat motor uit en weer aan en weer
uit, zo’n jojo effect.
Het is lekker weer, dus genieten doen we!
Genieten ook van de onwijs grote groep dolfijnen die langs komt zwemmen en van een klein eigenwijs vogeltje wat komt buurten. Niet dat ik wat heb met fladderende beesten, maar het doet ons geen kwaad alleen de muggen en vliegen moeten eraan geloven, dat vinden wij alleen maar prettig.
Ik ben niet zo heel blij als het vogeltje steeds brutaler gaat worden en naar binnen wil, maar het laat zich gedwee door Henk weer buitenzetten. Het lijkt wel een tam vogeltje, we kunnen het gewoon aaien.
Inmiddels gaan we onze tweede nacht in en onze logé is nog steeds aan boord, hebben een handdoek neergelegd zodat het lekker warm zit/ligt.
Alleen ja, dan gebeurt er iets vreselijks.
Midden in de nacht moet er wat aan het zeil gebeuren, het is donker dus zien wij niet echt wat in de kuip, toen is één van beiden op het vogeltje gaan staan en daar kon het niet zo goed tegen, de volgende ochtend lag het dood in de kuip. Vergezeld met lieve woordjes hebben we het een zeemansgraf gegeven.
“Gelukkig hebben we de foto’s nog”.
Het is lekker weer, dus genieten doen we!
Genieten ook van de onwijs grote groep dolfijnen die langs komt zwemmen en van een klein eigenwijs vogeltje wat komt buurten. Niet dat ik wat heb met fladderende beesten, maar het doet ons geen kwaad alleen de muggen en vliegen moeten eraan geloven, dat vinden wij alleen maar prettig.
Ik ben niet zo heel blij als het vogeltje steeds brutaler gaat worden en naar binnen wil, maar het laat zich gedwee door Henk weer buitenzetten. Het lijkt wel een tam vogeltje, we kunnen het gewoon aaien.
Inmiddels gaan we onze tweede nacht in en onze logé is nog steeds aan boord, hebben een handdoek neergelegd zodat het lekker warm zit/ligt.
Alleen ja, dan gebeurt er iets vreselijks.
Midden in de nacht moet er wat aan het zeil gebeuren, het is donker dus zien wij niet echt wat in de kuip, toen is één van beiden op het vogeltje gaan staan en daar kon het niet zo goed tegen, de volgende ochtend lag het dood in de kuip. Vergezeld met lieve woordjes hebben we het een zeemansgraf gegeven.
“Gelukkig hebben we de foto’s nog”.
Keurig op tijd komen we aan bij het Cape Cod kanaal om volop
te kunnen profiteren van de stroom die meeloopt. Je wilt deze stroom van 4 á 5 knopen
ook niet tegen hebben.
Het is bijna 17.00 uur als we besluiten vandaag niet door te varen naar New Bedford maar voor de nacht te ankeren bij Onset Bay, we zijn het namelijk wel een beetje zat. Morgen weer een dag!
En wat voor dag! Het begint met dikke mist, bah daar hadden we niet op gerekend, we moeten echt naar New Bedford om in te klaren, toch nog 26 mijl varen.
Na een uurtje wachten gaan we toch anker op en dan blijkt gelukkig alleen de baai in dikke mist te liggen en hebben we verder redelijk zicht.
Het is bijna 17.00 uur als we besluiten vandaag niet door te varen naar New Bedford maar voor de nacht te ankeren bij Onset Bay, we zijn het namelijk wel een beetje zat. Morgen weer een dag!
En wat voor dag! Het begint met dikke mist, bah daar hadden we niet op gerekend, we moeten echt naar New Bedford om in te klaren, toch nog 26 mijl varen.
Na een uurtje wachten gaan we toch anker op en dan blijkt gelukkig alleen de baai in dikke mist te liggen en hebben we verder redelijk zicht.
New Bedford in zicht, de verplichte ‘gele’ douanevlag hadden
we gister al gehesen aan stuurboord onder de Amerikaanse gastenvlag, melden ons
telefonisch bij de autoriteiten. Zij noteren gegevens van paspoorten,
bootpapieren, waar we vandaan komen etc. Als ze genoeg weten melden ze ons
alleen nog dat wij hen moeten bellen als we in de haven liggen zodat immigratie
aan boord kan komen.
Overnachten in de haven willen wij niet, wij willen ankeren, maar evengoed mogen wij gratis aan een steiger gaan liggen om op Immigratie te wachten.
Overnachten in de haven willen wij niet, wij willen ankeren, maar evengoed mogen wij gratis aan een steiger gaan liggen om op Immigratie te wachten.
Dan komt Steve aanzetten, wij nodigen hem uit aan boord maar
dat blijkt niet nodig, hij wil alleen onze paspoorten. Kijkt of de foto’s bij
ons horen, stempel in ons paspoort, we mogen blijven. Moeten alleen morgenochtend
09.00 uur het douanekantoor bellen voor onze boot license.
Gooien los van de steiger en vinden een ankerplek buiten de vaargeul en buiten het mooringveld, goed plekje? Of toch niet?
Gooien los van de steiger en vinden een ankerplek buiten de vaargeul en buiten het mooringveld, goed plekje? Of toch niet?
08.00 uur gaat de telefoon, de man van de douane. Hij geeft
aan dat hij met anderhalf uur op kantoor is en dan onze license in orde zal maken
en komt deze dan brengen! Brengen, ja geen probleem hoor. Wij geven aan toch
naar de kant te gaan, kunnen deze gelijk ophalen. Ook prima, mocht hij er niet
zijn dan ligt de license buiten zijn kantoor op de bank klaar voor ons.
Wat een super service, gelukkig is hij nog op kantoor en kunnen we elkaar nog even de hand schudden.
Wat een super service, gelukkig is hij nog op kantoor en kunnen we elkaar nog even de hand schudden.
Douanekantoor |
In New Bedford proef je de tijd van vroeger tijdens de
walvisvangst. Het walvismuseum is zeer zeker de moeite waard, maar ook een
bezoekje aan de plaatselijke VVV om daar te kijken naar een film over de
historie van de stad.
Aangezien er morgen slecht weer voorspeld is blijven we nog
een dagje liggen, helaas moeten we dan aan een mooring. Het blijkt hier verboden om in deze baai te ankeren, je moet gebruikmaken van een
mooring á 35 US dollar per nacht voor de lengte van onze boot.
Deze nacht mogen we nog blijven liggen maar morgen NIET meer. Haha toch 2
nachten mooring geld uitgespaard!
Helaas komt de voorspelling uit, veel regen en harde wind betekent een dagje aan boord blijven. Deze dag komen wij wel door met lezen en film kijken, geen probleem.
Helaas komt de voorspelling uit, veel regen en harde wind betekent een dagje aan boord blijven. Deze dag komen wij wel door met lezen en film kijken, geen probleem.
Dan is het toch echt tijd om weer te vertrekken, onze
volgende stop is Block Island, dit eiland ligt in de Narragansett Bay en is een
overblijfsel uit de ijstijd. Het is 25,21 km2 groot en heeft iets meer dan 1000
inwoners.
De dag begint met motregen, dat maakt ook dat het koud is. In de loop van de dag verbeterd het weer zich, de dikke truien kunnen uit.
Block Island is een vakantie eiland, Amerikanen komen hier massaal met hun boten in de vakanties of in het weekend naar toe, maar dan alleen maar in het seizoen wat loopt tot half september. Als wij er zijn is dit eiland al in winterslaap, veel winkels zijn gesloten en andere winkels zijn nog bezig de voorraden in grote kratten op te bergen om deze op te slaan voor het volgende seizoen.
De dag begint met motregen, dat maakt ook dat het koud is. In de loop van de dag verbeterd het weer zich, de dikke truien kunnen uit.
Block Island is een vakantie eiland, Amerikanen komen hier massaal met hun boten in de vakanties of in het weekend naar toe, maar dan alleen maar in het seizoen wat loopt tot half september. Als wij er zijn is dit eiland al in winterslaap, veel winkels zijn gesloten en andere winkels zijn nog bezig de voorraden in grote kratten op te bergen om deze op te slaan voor het volgende seizoen.
Wandelend hebben we het eea van het eiland gezien zo ook de
supermarkt. Op zo’n eiland zijn de boodschappen altijd duurder dan op het vaste
land, immers alles moet per boot aangeleverd worden, maar hier is het wel
extreem (8 US dollar voor een brood, een pond tomaten voor 9 dollar!!).
Na 3 dagen houden wij het voor gezien, we gaan naar Old Saybrook wat ligt aan de Connecticut River.
Zodra het licht is, 06.30 uur, gaat het anker omhoog en zijn we onderweg voor de 38 mijl die we voor de boeg hebben.
Als we om 14.15 uur aankomen in Old Saybrook hebben we heerlijk kunnen zeilen met windje 4 tot 5 bft die op 90 graden binnenkomt, alleen de laatste 7 mijl moeten motoren, de stroom begon tegen te lopen en de wind kwam toen pal van voren.
Volgens de pilot kun je goed en verantwoord liggen in de North Cove bij Old Saybrook (ook bij harde wind), ankeren op de rivier zelf is niet aan te raden door het vele scheepvaartverkeer en de heftige stroming.
Wat er niet bij geschreven staat is dat je hier niet kunt ankeren maar alleen aan een mooring kunt liggen (met de 35 dollar in ons achter hoofd bij New Bedford?) zijn wij hier niet blij mee en we willen hier nog wel een weekje blijven.
De havenmeester komt aanvaren en laat weten dat een mooring hier de eerste 3 nachten gratis is (daar zijn wij gek op), ook toen wij na 3 nachten aangaven nog langer te willen blijven bleek dat geen probleem, betalen hoeft hier niet.
Na 3 dagen houden wij het voor gezien, we gaan naar Old Saybrook wat ligt aan de Connecticut River.
Zodra het licht is, 06.30 uur, gaat het anker omhoog en zijn we onderweg voor de 38 mijl die we voor de boeg hebben.
Als we om 14.15 uur aankomen in Old Saybrook hebben we heerlijk kunnen zeilen met windje 4 tot 5 bft die op 90 graden binnenkomt, alleen de laatste 7 mijl moeten motoren, de stroom begon tegen te lopen en de wind kwam toen pal van voren.
Volgens de pilot kun je goed en verantwoord liggen in de North Cove bij Old Saybrook (ook bij harde wind), ankeren op de rivier zelf is niet aan te raden door het vele scheepvaartverkeer en de heftige stroming.
Wat er niet bij geschreven staat is dat je hier niet kunt ankeren maar alleen aan een mooring kunt liggen (met de 35 dollar in ons achter hoofd bij New Bedford?) zijn wij hier niet blij mee en we willen hier nog wel een weekje blijven.
De havenmeester komt aanvaren en laat weten dat een mooring hier de eerste 3 nachten gratis is (daar zijn wij gek op), ook toen wij na 3 nachten aangaven nog langer te willen blijven bleek dat geen probleem, betalen hoeft hier niet.
Ook hier komen we weer mensen tegen die banden hebben met
Nederland en zich hier in Old Saybrook gevestigd hebben. Het echtpaar, zij
Amerikaanse en hij NL-der, komt even een praatje maken. Hij is weliswaar in
Amerika geboren maar sprak Nederlands zoals wij dat doen. Aan boord van de
Bluenose drinken we met z’n 4-tjes een wijntje en horen meteen over van alles
en nog wat over Old Saybrook.
Old Saybrook is een leuk stadje, met 1 lange winkelstraat
met een verscheidenheid aan leuke winkeltjes,
restaurantjes. Iets verder lopen is een grote supermarkt waar de prijzen
weer “normaal” zijn.
31 oktober is het Halloween en dat zie je overal terug, etalages zijn volop versierd, pompoenen groot en klein te koop.
31 oktober is het Halloween en dat zie je overal terug, etalages zijn volop versierd, pompoenen groot en klein te koop.
Ook bij ons aan boord ontkomen we er niet aan, kregen van
Tineke en Herbert hele leuke lampjes met kleine pompoentjes die in het donker erg
leuk licht geven.
Een dag na ons komen ook Karina en Gerard aan, het is vandaag hun trouwdag. Ze
zijn blij dat ze na een lange koude dag bij ons aan boord kunnen aanschuiven
voor een lekkere hap en natuurlijk is er taart.
De volgende dag komt de regen met bakken naar beneden, brengen de dag aan
boord door met het kijken van films.
Gelukkig blijft het bij 1 dag regen en kunnen we nog een dagje doorbrengen om het stadje te bekijken en nog wat boodschappen doen. Karina en Gerard spotten de Penny Lane Pub en nodigen ons uit voor een etentje ter ere van hun trouwdag. Die uitnodiging slaan wij niet af en dat is maar goed ook, we hebben hier heerlijk gegeten.
Gelukkig blijft het bij 1 dag regen en kunnen we nog een dagje doorbrengen om het stadje te bekijken en nog wat boodschappen doen. Karina en Gerard spotten de Penny Lane Pub en nodigen ons uit voor een etentje ter ere van hun trouwdag. Die uitnodiging slaan wij niet af en dat is maar goed ook, we hebben hier heerlijk gegeten.
New York roept, we moeten gaan!
Tot later!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Welkom