donderdag 25 augustus 2016

Laatste stukje Spanje en het begin van een nieuw avontuur in Portugal

Weer een stukje verder van huis, we zijn inmiddels in Portugal.

We hebben 5 dagen genoten in Bayona, eerst drie dagen achter ons anker genieten in de mooie baai, daarna nog een dag in de jachthaven Monte Real Club de Yates waar we een mooi uitzicht hebben op de 16e eeuwse Castillo Monte Real (een inmiddels geheel gerestaureerd kasteel en fort), wat één van de grootste bezienswaardigheden is hier in Bayona.

Castillo Monte Real
Alfonso IX - ontdekker Bayona in 1201

In deze haven ligt een replica van de Santa María, het vlaggenschip van Christoffel Columbus.

replica Santa María - vlaggenschip Columbus

Wij Nederlanders kunnen nog wel eens klagen over de hoge liggelden in Engeland, nou in deze haven kunnen ze er ook wat van. Moesten 49 euro betalen waarvan 16 euro is omdat wij graag een box wilden met een zij-steiger om makkelijker af te kunnen stappen en daar betaal je voor!

Onze laatste dag gaan we weer voor anker, wat niet in één keer helemaal goed gaat. Eerst liggen we te dicht bij een boot, anker weer ophalen. Dan liggen we, als de wind gaat draaien, te dicht bij een boei dus anker weer ophalen. Drie keer is scheepsrecht, we liggen.

Op onze 2e avond in Bayona hebben we een voor ons onverwachte ontmoeting met Joop en Albertien van de Zeezot.
Albertien en Joop (bijna niet te zien) van de Zeezot
Hen hebben we een aantal jaren geleden leren kennen via Kees en Martha van de Pjotter. Joop en Albertien zijn nu een jaar in de Middellandse Zee geweest en inmiddels onderweg naar hun thuishaven op Terschelling.
Lekker bijgekletst over van alles en nog wat onder het genot van een borrel en lekker eten; wat een leuk onverwachts weerzien.
We borrelen wat af tijdens ons verblijf hier, zijn uitgenodigd voor een borrel bij Hans en Sonja van de Ikinoo. Ook erg gezellig, wat hebben we het toch slecht :-)

Ook leuk in Bayona was het spektakel rondom de aankomst 2e etappe van de Vuelta. Vanaf de boot met de verrekijker in de hand 2 uur lang zitten wachten en ze zijn in 2 seconden voorbij!
aankomst 2e etappe Vuelta
Vertrokken vanuit Bayona met prachtig weer met een voorspelling van windkracht 3. Wat wil je nog meer op weg naar een nieuwe bestemming. Het prachtige weer zou de hele dag blijven maar helaas de wind niet.

Castillo Monte Real bij vertrek

laatste blik op Bayona
We konden, met grootzeil en genua, lekker zeilend langs de kust genieten van de groene heuvels en de vele dorpjes. De eerste mijlen gaan dan ook super.
Daarna was het over met de pret, genua weg, motor aan, genua bij, motor uit, genua weg, motor aan.
Dit hebben we 1,5 uur volgehouden om daarna ook het grootzeil te laten zakken en de laatste mijlen tot Viana de Castelo af te leggen op de motor.
We hebben er wel eens over gedacht om, als we echt oud zijn, wellicht een motorboot te willen om de binnenwateren te verkennen. Maar na deze laatste 10 mijl op de motor moeten we daar nog eens goed over nadenken.
Bij Viana de Castelo kunnen we de haven niet meer in; vol. Na wat verleggen van boten door de havenmeester kunnen we buiten (op de rivier) aan de wachtsteiger overnachten. Wat overigens helemaal geen verkeerde plek bleek.
Aan het begin van de avond komt de Tsuru naast ons liggen, zij zijn ook één van de vertrekkers die wij al eerder ontmoet hebben tijdens de Zeilen-vertrekkersdag in Enkhuizen.

De volgende ochtend, inmiddels is het 23 augustus, gaan we op weg naar Leixoes, ongeveer 35 mijl. De gripfiles gaven aan dat er niet zo heel veel wind zou staan, zou weer een motordag worden, dachten we!!
Éénmaal op zee blijkt het met de wind helemaal niet verkeerd, alleen zitten we nu in een dikke mist.
Rondom zien we niets maar dan ook helemaal niets. Op het laatste moment kun je pas boeien/ballen zien liggen waar visnetten aan vast zitten, je moet er niet aan denken dat er zo'n visnet in je schroef komt met alle gevolgen van dien. Opletten dus!
De wind heeft niet constant dezelfde kracht, wel komt deze de hele tijd pal van achter binnen. Op alleen de genua lopen we de eerste 25 mijl tussen de 3,5 en 5,5 knoop. De laatste 10 mijl naar Leixoes is het over met de wind en gaat de pruttelbak weer aan. Wind weg ook mist weg, we kunnen weer wat zien.
Omdat we niet zo heel vroeg in de haven zullen zijn maken we onderweg vast een verse tomatensoep.
Kun je alleen maar doen als de golven niet te hoog zijn, bij te hoge golven blijft er weinig soep in je pan.
In Leixoes nemen we een plekje in de jachthaven en nadat Henk bij het havenkantoor is geweest kunnen we aan de 'heerlijke' tomatensoep.
De bedoeling is om de volgende dag ook nog in Leixoes te blijven en de bus te pakken naar Porto.

1. Hebben wij weer met plezier jullie verhalen gelezen.
    Liefs Sigita en Martin

2. Leuk om zo af en toe wat bekenden te ontmoeten. Geniet van het mooie Portugal!

3. Beste Joke, Feliz aniversário !
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van deze bijzondere dag, in de prachtige omgeving tijdens jullie geweldige reis.

4. Ji Joke
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet straks van Portugal!