maandag 18 november 2019

Verder zuidwaarts

We zijn weer op een vertrouwd plekje: Deltaville in de Jackson Creek.

Bluenose staat inmiddels op de kant om voorzien te worden van een nieuwe laag anti-fouling en de romp moet weer gaan glimmen.
Zelf kan ik alleen nog maar 2 dagen helpen om de romp te poetsen, ik ga voor een korte periode naar NL voor mijn moeder ‘Annie’ haar 85ste verjaardag.

Voordat Henk mij wegbrengt naar Dulles Airport met een flitsende bolide staat de Bluenose weer te glimmen in het zonnetje.

Helaas staat Henk er verder alleen voor om het onderwaterschip te schuren en van een nieuwe anti-fouling laag te voorzien en er komt nog een héle grote klus bij voor hem.
Hebben besloten om de kuipvloer en de kuipbanken te voorzien van nieuw massief teak. Het zagen van het teak laten we doen, maar het maken van deze mallen, het uithakken van oude teak, het nieuwe er weer inleggen, alle randen afkitten gaat Henk zelf doen.
Het is een bere klus, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat is hij ermee bezig, blaren op zijn handen.

Terwijl Henk druk aan het werk is, geniet ik er van om weer even thuis te zijn. Mama en ik rijden van hot naar her om onder andere de opgegeven boot-boodschappen in te slaan maar het meest belangrijke is mijn moeders 85ste verjaardag. Tot haar verrassing hebben Ronald en ik een surprise high-tea voor haar geregeld, gezellig met 9 voor haar belangrijke vrouwen in haar leven lekker kletsen, lachen en smullen.

op de dag zelf moet ze natuurlijk een kaarsje uitblazen

Vlak voor Henk zijn 65ste verjaardag ben ik weer thuis.
Bij zijn verjaardag hoort slagroomtaart, dus: HEEL BLUENOSE BAKT!!

Jammer is wel dat op zijn verjaardag de regen met bakken uit de lucht dendert, Jan en Corrie van de Livingstone trotseren de regen. Voordat ze aan boord zijn voor koffie met taart hebben ze in de stromende regen al een LANG ZAL HIJ LEVEN gezongen.
Om half 5 is het eindelijk droog en kunnen we met drank en hapjes naar de lounge en proosten gezellig met een aantal mensen op Henk.
Na de borrel stappen we bij Corrie in de dinghy op weg naar de Livingstone waar Jan een 3-gangen verjaardags-etentje voor Henk en mij heeft klaargemaakt. Jan scoort bij Henk, hoofdgerecht met bloemkool op een heerlijke wijze klaargemaakt. Heerlijk gegeten.

Bluenose gaat na 4 weken op de kant te hebben gestaan weer te water en gaat Henk nog aan de slag om ook de stukken teak op de vloer achter het stuurwiel te vervangen. Hij gaat nu alles zelf doen, dus niet alleen mallen maken, oude teak verwijderen, nieuwe er inleggen en afkitten, maar ook het zagen van het teak neemt hij deze keer voor zijn rekening.
Het eindresultaat is prachtig, we zijn er super super blij mee.

OUD

NIEUW

De laatste week is de herfst hier losgebarsten, koud, regen en af en toe veel wind. Moeten weg hier, op weg naar het zuiden, naar warmer weer.
Uiteindelijk zien we een weergaatje waarbij de wind uit het noorden komt. Afscheid nemen van de mensen van Deltaville Boat Yard en de havenmeesters, dan gaan wij alvast anker op om bij hoogwater de vaargeul te nemen om vervolgens 800 meter verder het anker weer te droppen. Hebben eerder ervaren dat wij bij laagwater soms vast lopen aan de grond in deze vaargeul.
Overigens is het geen pretje om nu te gaan, het is heel koud en er komt heel veel wind aan. De voorspelling komt uit, zijn nog met het anker bezig als er vanuit het niets 25 tot 30 knopen wind op komt zetten. Anker zit meteen als een huis, snel naar binnen, kachel aan en met een boek en warme choco op de bank.

Morgen bij het eerste ochtendgloren gaan we weer anker op voor de 49 mijl naar Norfolk. Bij het naar bed gaan zien we dat de weersverwachting voor morgen nog steeds noorder wind aangeeft, alleen zien we dat de temperatuur verder gezakt is naar een graad of 2!!

Om 05.45 uur gaat de wekker, grrrr zo vroeg en het is nog donker. Pikken nog een kwartiertje maar dan is het echt tijd om te gaan willen we voor donker aankomen in Norfolk.
Lange onderbroek, dikke truien en nog hebben we het koud. Is dit leuk! NEE!!!